DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Isnin, November 29, 2010

Stop Child Abuse

Golongan yang berumur kurang dari lapan belas tahun dikategorikan sebagai kanak-kanak.

“Perbuatan jahat atau zalim yang dilakukan terhadap golongan mereka yang berumur kurang dari lapan belas tahun”.

Itu lah apa yang katakan ‘Penderaan Kanak-kanak’ atau ‘Child Abuse’.

Ada beberapa jenis klasifikasi yang diberikan kepada kes penderaan kanak-kanak. Tiga antaranya ialah:
1. penderaan fizikal
2. penderaan mental
3. penderaan seksual

Ketiga-tiga diatas merupakan perbuatan yang jahat lagi zalim yang dilakukan terhadap golongan kanak-kanak. 

Tetapi diantara tiga diatas, penderaan seksual terhadap kanak-kanak adalah paling tidak berperikemanusian lagi terlalu zalim.

Ianya boleh  mendatangkan kecederaan fizikal kepada kanak-kanak yang dizalimi. Dan yang paling dikhuatiri kecederaan mental, yang akan dialami dalam jangkamasa pendek dan besar kemungkinan berlarutan dalam jangkamasa panjang.

Besar harapan kami agar penderaan seksual kanak-kanak ini dapat dihapuskan terus dari peta minda dan kamus kehidupan rakyat Malaysia.

unicef_image

United Nations Children’s Fund (UNICEF) melancarkan kempen ‘Raise your hand, Stop child abuse now!’ yang bertujuan memberi kesedaran kepada masyarakat tentang akibat buruk  penderaan kanak-kanak.

Mari kita renungi dan hayati fakta dibawah ini:

Statistik 2008 dari Jabatan Kebajikan Sosial, Malaysia menunjukkan penderaan kanak-kanak kian berleluasa di Malaysia dengan peningkatan 700 kes di antara tahun 2006 dan 2008.

Secara purata 7 kanak-kanak di Malaysia jatuh mangsa kepada penderaan kanak-kanak setiap hari. Lebih menyedihkan adalah 1 dalam 2 mangsa kanak-kanak yang dilaporkan pada tahun 2008 didera oleh ibubapa.

Itu adalah sebahagian dari fakta bertujuan memberi   kesedaran kepada masyarakat berhubung dengan kritikalnya masalah penderaan kanak-kanak di Malaysia. Cuba kita fikir-fikirkan bersama.

Mari rakyat Malaysia  sama-sama memberi sokongan padu kepada kempen berkenaan.

Mari kita semua berdoa agar segala jenis kes penderaan kanak-kanak dapat terus dikekang di negara kita yang tercinta ini. 

Semoga rakyat Malaysia menjadi warganegara penyayang, keluarga penyayang dan masyarakat penyayang dalam masa terdekat dan kekal penyayang di masa-masa akan datang.

Malaysia negara penyayang!

‘Raise your hand, Stop child abuse now!’

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India