DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Ahad, November 21, 2010

BSK 140. Kekeliruan Tarikh Hari Raya Aidil Adha

Bismillah.

Assalamualaikum.

Semoga cendikiawan Islam di negara kita dapat menjernihkan kekeliruan berhubung dengan penetapan Hari Raya Aidil Adha. Ianya untuk kebaikkan umat Islam di negara kita jugak.

Jom kita baca dulu apa gesaan Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub:
PAS gesa Parlimen bincang kekeliruan tarikh Aidiladha

Jom kita baca pula penjelasan pihak Jakim:
JAKIM jelas kekeliruan tarikh korban

Jom kita baca pula pendapat ini:
Isu keliru tarikh Aidiladha tak wajar diselesai MP, kata ahli fuqaha

Pada kami ketiga-tiga pihak ada hujah mereka tersendiri. Kami bersetuju pihak berwajib di negara kita bertanggungjawap untuk menentukan tarikh permulaan bulan Zujhijjah dan tarikh hari raya Aidil Adha.

Cumanya kami mahu jika boleh ianya selaras dengan negara-negara Islam yang lain.

No0927a

Cendikiawan-cendikiawan Islam boleh berhujah dengan panjang lebar persoalan tarikh-tarikh berkenaan. Mungkin pada mereka impak tidak besar.

Tetapi bagi rakyat biasa,memang akan ada kekeliruan dan ternampak ada impak yang besar.

Jika diberi penerangan dengan panjang lebar pun bukan semua boleh menerimanya.

Tidak seperti penetapan puasa dan hari raya Aidil Fitri, dimana kebanyakkan rakyat Malaysia dapat menerima dengan senang hati.

Tarikh hari raya Aidil Adha ada kena mengena dengan hari wukuf. Umat Islam wukuf di Arafah. Arafah berada di Arab Saudi. Kekeliruan mungkin timbul disini.

Kita digalakkan berpuasa pada hari wukuf. Kita berkorban pada hari raya dan pada hari-hari tashrik. Akan ada kekeliruan juga disini. 

Satu impak lagi mungkin kepada mereka-mereka yang bukan beragama Islam. Kenapa hari-hari kebesaran Islam tidak selari antara negara-negara Islam sendiri?

Mungkin sudah tiba masanya pemimpin-pemimpin Islam diseluruh dunia bertemu dan berbincang untuk menegakkan kembali kerajaan atau sistem  Khalifah Islam di muka bumi ini. Fikir-fikirkan.

So….. semoga Allah SWT memperbaikkan keberkesanan perbuatan kita dalam segala urusan dan menyelamatkan kita dari kehinaan dunia dan azab akhirat. Amin.

Wassalam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India