DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Selasa, Jun 01, 2010

BFK 27. Kita Minum Dulu.....

Bismillah.
Assalamualaikum.

Semoga kita semua dikurniakan Allah SWT dengan rezeki yang halal. Insya'allah.

Nak tunjuk kat kawan2 sejenis minuman yang sesekali kami buat bila hari panas. Dari kecil memang dah buat minuman ni. Cuma ada perbezaan sikit dari cara dan outputnya. Kawan2 pun mungkin dah selalu minum kot? Kita lihat dulu.....

Bahan utamanya timun atau mentimun. 2 biji cukup untuk kami 6 orang.


Timun tadi dipotong dan dimasukkan kat dalam blender. Jika blender besor boleh le diblend sekali 2. Kami blend satu2. Comel je blender kami. Tu pun dapat free. Hehe. Tuang air sejuk dan campakkan gula pasir 3 sudu besar. Ikut citarasa sendiri le. Nak manis lagi tambah gula. Kemudian blend.

Brrrrrr..... Jika nak gigit2 timun tu jangan le diblend lama2. Wife suka timun nya smooth sikit. Jadi diblend habis2an gitu.

Tuang kat bekas. Simpan dulu kat peti ais. Sejuk lagi sedap diminum.

Boleh tambah air batu jika nak. Lepas tu terpulang nak minum camno. Disedut dengan straw ke, teguk camtu je ke atau guna sudu ke. Terpulang kehendak sendiri.


Masa zaman kecik2 tak le pernah jumpa atau kenal blender tu. Tak ada orang introducekan pun. Jadi masa tu kami sliced timun jadi 2. Kemudian dikerok (paham ke perkataan ni) dengan sudu. Hasilnya timun tu kasar2. Tambah dengan air gula, air sejuk dan air batu. Saya suka cara lama ni. Boleh gigit2 gitu.


So..... yang dah tahu tu tak pe le. Yang tak tahu atau yang baru tahu cuba2 le. Mungkin jadi kesukaan pulak.


Wassalam.


0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India