DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Rabu, Mei 19, 2010

BFK 20. Pagi, Petang Dan Malam 1 Permintaan

Bismillah. 
Assalamualaikum.

Semoga kawan2 tenang bersama keluarga ketika ni. Saya ada 2 perkara nak share dengan kawan2. Tak tahu yang mana satu dulu? Satu berkenaan dengan artikel yang saya baca kat Berita Harian hari ni. Yang kedua seperti biasa le makan! Huhu.

Kita cerita pasal makan dulu le. Pasal yang pertama tu kita kira esok je. Berat sikit topik tu. Insya'allah.

Makanan ni diminta oleh anak ke 2 dan ke 4. Anak ke 2 minta ibunya buat "doriyaki". Ha.....makanan Jepun tu. Katanya cam pancake tapi saiz lebih kecil. Pagi2 lepas subuh wife dah surf web (not sure blog siapa) nak cari resepi tu. Dah lama anak ni minta kuih tu. Dapat plak resepi tu. Jadi kami berdua ke dapur awal sikit pagi ni. Gedebak gedebuk wife buat adunan tu. Tak de pulak "non-stick pan" kata wife. Kita pakai je tempat kita buat roti canai saya cadangkan. Rasanya tak cukup untuk 5 orang wife kata lagi. Kita buat jompot roti sikit untuk menampung saya kata lak. 


Jadi ni le hasilnya.




Cuba nak dapatkan shot macam Mat Gebu (Dapur Tanpa Sempadan) tapi tak secantik. Cuma tunjuk 2 kuih tu je. Dah manis tapi cicah dengan jem lagi sedap.


Kita skip tengahari. Petang tadi wife buat kuih abok2. Kat tempat lain mungkin nama lain. Kami tunjuk dulu bahan2 nya.


Sebelah kiri tu sagu warna hijau dan putih di gaul dengan kelapa muda dan sedikit gula. Sebelah kanan plak gula merah. Lepas tu.....




Bungkus cam diatas. Bungkus membungkus ni wife kureng sikit (sedap tak pe.....). Kemudian.....



Kita kukus kuih tu lepas kita susun dalam tray kukus. Hasilnya sebegini.....


"Manih" cam orang Pilah kata. Sedap.....


Malam pulak kami makan laksa penang. Jadi bahan2 nya.....




On the left laksa kering sedang direndam. On the right plak kuah laksa sedang di reneh. Kalau nak tahu kami guna ikan sardin fresh (tak tahu berapa lama kat pasaraya tu). Letak bunga kantan dan daun kesum. Asam keping dan asam jawa (tak tahu mana dapat nama ni). Lepas tu jadi le begini.....




Tak banyak bahan2 mencantikkan cuma hirisan timun je. Budak2 sekarang ni bukan suka sangat makan daun2 ni. Laksa ni diminta oleh anak ke 4. Anak2 suka kat laksa. Saya dari dulu lagi.....bolehlah. 


So.....nak tidur awal malam ni. Selamat malam dan dibuai mimpi2 indah. Insya'allah.


Wassalam.


PS esok saya komen pasal artikel kat BH. OK?

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India