DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Selasa, September 21, 2010

BFK 100. Meraikan Kunjungan Hari Raya Saudara Mara

Bismillah.
Assalamualaikum.

Dah masuk hari ke 12 Syawal 1431H, wife, anak ke 2 dan kami mula berpuasa. Ada yang puasa ganti dan ada berpuasa sunat syawal a.k.a. puasa 6. Cepat mula, cepat selesai.

Hari ke 12 Syawal 1431H, kami sekeluarga masih belum lagi keluar beraya. Huhu. Selalunya hari ke 7 Syawal kami dah mula ronda2, menziarahi rakan2 yang lebih senior kat taman ni. Tapi tak pe..... Azlina Aziz kata "kita beraya selama sebulan".

Dah masuk hari ke 12 Syawal 1431H, dah 2 kali kami menerima kunjungan beramai-ramai saudara mara. Pertama dari sebelah wife dan kedua dari sebelah kami. Yok2 ikuti apa yang kami sajikan.....

Ni bukan bendera Jepun masa perang dunia dulu. Ni sambal nasi ayam. Yes! Untuk sessi pertama kami sediakan nasi ayam. 


Nasi dan ayam, jadi nasi ayam. Simple tapi mengenyangkan. Takkan nasi, ayam dan sambal je. Ada juga kosmetik lain.....

Sayur2an yang mengiringi nasi ayam kami. Hirisan tomato, daun salad dan hirisan timun. Baru tetamu terasa nak jamah. Aneka warna. Yes yop! Tertinggal.....

Sup! Nasi ayam mana yang tak ada sup. Tak smooth nak menelan. Ish ish. Siap dengan "ceker" nya sekali. Banyak protein tu! Kalau tak habis ceker yang telah dibuat sup, cuba goreng dan letak kicap. Menjilat jari. Cuba2 le.

Untuk sessi kedua plak. Kami go back sikit to our roots.....

Pun dish yang simple je. Tak nak memeningkan kepala. Apa nama tu, orang Melayu kata "lontong". Ada karot, sengkuang, kacang panjang, kentang dan semestinya tempe. Rencah2 lain, udang, suhun dan fucuk. Haha. Jadi apa lagi yang perlu ada? Yok2 kang, mampir.....

Mesti ada nasi impit nya! Kalau makan dengan nasi biasa, bukan dinamakan lontong tapi kuah lemak. Kami perisakan lagi dengan.....

Dengan 2 sambal. Sambal tumis dan sambal kacang. Ikut suka selera tetamu nak padankan. Sambal tumis boleh, kuah kacang boleh, dua2 pun boleh. Almaklum sedap!

Untuk kedua-dua sessi diatas, kami sekeluarga bergotong royong sediakan. Tiap2 orang ada tugasan masing2. Tapi tak le sampai ada KPI. Terlebih dah tu. Hehe. 

Kepada kawan2 yang belum mula puasa, cepat2 sikit mulakan. "Berlengah membawa padah". Nanti bila jemputan sampai menderu-deru, jemputan2 rumah terbuka, jemputan2 walimatul urus dan jemputan2 makan yang lain, tak dapek den nak menolong. Faham2 aje le.

So..... semoga kita semua menghormati dan menghargai tetamu dan semoga Allah SWT menjadikan diri kita tetamu yang baik lagi dihormati. Insya'allah.

Wassalam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India