DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Rabu, September 01, 2010

BFK 86. Cermin Mata Kami

Bismillah.
Assalamualaikum.

Jika kawan2 solat berjemaah, apabila dah qamat atau iqomah, kawan2 akan mendapati banyak juga cermin mata diletakkan kat atas sejadah atau lantai. Ada perasan atau perasaan tak? Mungkin kawan2 salah seorang daripada mereka2 yang berbuat demikian.
Kami dulu pun berbuat begitu bila nak bersolat. Dengan cermin mata kat gambar diatas tu. Tapi kami dah mula memakai cermin mata bila bersolat. Mesti ada sebab kan? Selalunya "old habit die hard". Nak tahu kenapa? Well.....

Kisahnya begini, masa tu muadzin atau bilal dah qamat. Bila kami sure semua jemaah dah settle, kami pun meletakkan cermin mata kat lantai masjid. Tiba2 tak semena-mena datang seorang hamba allah ni melintas kat depan kami. Tak sempat kami nak berbuat apa2. Melayang cermin mata tu entah kemana. Allahhuakbar! Rabun kami memang rabun yang boleh dikategorikan rabun jauh tegar jugak. Huhu. Terpingga-pingga for a moment. Alhamdulillah, dalam keadaan mengecilkan mata melayangkan pandangan, ada seorang jemaah mencuit dan menunjukkan kedudukan cermin mata kami. Seingat kami jaraknya selang 5 jemaah dari kami. Cepat2 kami ke tempat yang dikatakan. Dengan pantas mengambil dan masuk kembali dalam saf. Dalam keadaan kepoh tu langsung tak teringat nak pakai cermin mata tu. Hehe. Elok cermin mata tu tak ada kecacatan. Terus kami pakai. Alhamdulillah.

Kejadian tu semasa kami nak mula solat Jumaat kat Masjidil Haram pada tahun 2005. Syukur kepada Allah SWT kerana cermin mata tak rosak dan tempat solat tidak dipenuhi oleh jemaah lain yang sedang mencari tempat untuk solat. Alhamdulillah.

So.....semoga Allah SWT memberikan kita kelapangan untuk mengerjakan ibadah dan membesarkan agama yang diredhai Nya. Amin.

Wassalam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India