DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Jumaat, Oktober 29, 2010

BSK 119. Kun Fayakun!

Bismillah.

Assalamualaikum.

Jom kita sama-sama baca berita ini:

Gunung berapi Kamchatka Russia lepaskan awam debu

2010/10/29

MOSCOW: Dua gunung berapi di timur jauh Russia di wilayah Kamchatka meletus, Khamis (waktu tempatan), melepaskan debu yang banyak ke udara, sehingga mengakibatkan pesawat yang seharusnya melepasi kawasan itu mengubah laluan.

Gunung berapi Klyuchevskaya Sopka, adalah tertinggi di Eurasia dan paling aktif, meletus bersama-sama gunung berapi Shiveluch, 70 kilometer timur laut negara itu.

Jabatan Kementerian Situasi Kecemasan Russia di Kamchatka, berkata pesawat yang melalui kawasan itu sudah diarahkan mengubah haluan. – AFP [Berita Harian]

Gambar dibawah ini hanya ilustrasi sahaja.

No0858b

Negara jiran kita, baru sahaja  mengalami dua malapetaka baru-baru ini.

Pertama,  gempa  bumi  berukuran 7.2 pada skala Richter.

Kedua, letupan gunung berapi  dengan menghembus abu vulkanik setinggi 1,500 meter dan menurunkan hujan debu.

Kedua-dua malapetaka itu  mengorbankan banyak jiwa.

 

Kenapa malapetaka-malapetaka terjadi diseluruh dunia? 

Adakah kerana sememangnya umur dunia sudah terlalu tua? Adakah kerana manusia tidak lagi berpegang kepada agama Allah SWT? Islam tetapi tidak mahu melaksanakan hukum-hukum Allah SWT? Islam tetapi melaksanakan undang-undang buatan manusia? Islam tetapi suka riba? Islam tetapi suka maksiat? Islam tetapi …..

Persoalannya? Adakah kita di Malaysia yakin atau pasti kita terhindar dari malapetaka? Kerana kita tidak berada di kawasan gunung berapi atau jalur gempa bumi dunia atau kawasan taufan atau puting beliung?

Kita mungkin tidak lagi diancam bencana sedemikian, tetapi kita dilanda malapetaka lain. Kerosakan akidah, keruntuhan akhlak, gejala sosial, gejala dadah, murtad dan lain-lain. Cuba kita perhatikan keadaan negara kita ini. Ada masalah atau tidak?

Tetapi jangan kita ingat kita tidak akan sekali-kali ditimpa malapetaka seperti negara jiran kita. Cuba kita fikirkan ayat al-Quran yang bermaksud:

“Sesungguhnya perintah-Nya ketika Dia mengkehendaki (menciptakan) sesuatu, Dia akan berkata padanya, “Jadilah!” Maka jadilah sesuatu itu. [Surah Yasin: ayat 82]

Well kawan-kawan, kuasa ‘Kun Fayakun!’ Allah Taala cipta Nabi Adam A.S. dari tanah. Allah Taala cipta Nabi isa A.S. tanpa bapa. Dunia yang kita huni ini. Angin, udara dan segala sesuatu. Adakah nak rendam mana-mana negara di dunia ini dengan air masin satu masalah bagi Allah SWT?

kita ambil iktibar dengan apa yang terjadi di sekeliling kita. Kat seluruh dunia ini. Kita fikir-fikirkan bersama.

So….. semoga Allah SWT perbaiki keberkesanan perbuatan kita dalam segala urusan dan selamatkan kita dari kehinaan dunia dan azab akhirat. Amin.

Wassalam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India